Jako třetí největší producent kávy je Kolumbie proslulá kávovými zrny, která produkuje s květinovými nádechy a tóny tropického ovoce. Tato země byla nazývána nejbohatší a nejrozmanitější oblastí s dokonalým klimatem pro pěstování kávy na světě.
Raná historie (1700-1900)
Tradice tvrdí, že jezuitští kněží přinesli kávu do Kolumbie kolem roku 1723. Příběh vypráví, že kněží nedokázali přesvědčit místní obyvatele, aby zasadili kávovníky, a tak kněz Francisco Romero řekl lidem, aby místo zpovědi zasadili několik stromů. Bez ohledu na to, jak se káva poprvé dostala do Kolumbie, rychle se rozjela s první komerční produkcí v roce 1808 a prvním mezinárodním exportem v roce 1835 do Spojených států.
Výroba kávy z velké části začala na východě v oblastech jako Santander, North Santander, Cundinamarca, Antioquia a Caldas. S finančním rozrušením velkých vlastníků půdy v polovině 19. století, kvůli drastickému poklesu tržní hodnoty a potřebě dobytka, kůže a tabáku, se kávový průmysl rozšířil do západních oblastí. Současně byl vytvořen nový model rozvoje exportu kávy, který podpořil úspěch kávy na západě.
Moderní výroba (1900 – současnost)
Od 19. století až do současnosti došlo k mnoha změnám v odvětví pěstování kávy v Kolumbii.
1927 – Federación Nacional de Cafeteros de Colombia (Národní federace pěstitelů kávy v Kolumbii nebo FNC) byla založena , aby čelila logistickým a obchodním potížím, s nimiž se malé farmy setkaly, a poskytla pěstitelům větší sílu.
1930 – Kolumbie se stala druhým největším producentem kávy na světě. S pozemkovými reformami zpochybňujícími nerovnost ve vlastnictví půdy převzaly tento průmysl malé farmy pěstující kávu.
1958 – V bitvě o založení kolumbijské značky kávy vytvořila FNC ikonickou reklamu Juana Valdeze. Tato reklamní kampaň pokračuje dodnes a zobrazuje zemědělce, který nese kávu na mule.
1990 – V devadesátých letech došlo v kolumbijském kávovém průmyslu k obratu k horšímu. V té době nebylo 20 % pěstitelů kávy schopno vytvářet zisk, což způsobilo masovou migraci za prací do městských oblastí.
2011 – UNESCO prohlásilo Kávovou kulturní krajinu Kolumbie za místo světového dědictví.
2018 – Ceny kávy v Kolumbii byly na 12letém minimu. FNC požádala známé značky, jako je Starbucks, aby zvýšily své úsilí a zaplatily jim spravedlivější cenu za jejich kávová zrna.
2020 – Krajina kávy v Kolumbii vzhlíží vzhůru. Farmáři začínají opět vydělávat, ale objevují se další nepřátelé kávového průmyslu, včetně klimatických změn.
Národní federace pěstitelů kávy Kolumbie (FNC)
FNC je nezisková obchodní asociace založená na podporu produkce a vývozu kolumbijské kávy. Zastupuje více než 500 000 výrobců, především malých rodinných farem.
FNC vytvořila trvalý vliv prostřednictvím výzkumu a vývoje v produkci kávy prostřednictvím outsourcingu místním univerzitám prostřednictvím grantů a výzkumných ústavů sponzorovaných federací. Zatímco FNC usiluje o zisk a pozitivní sociální dopad, jejím hlavním zaměřením je ochrana kolumbijského kávového průmyslu.
Vliv změny klimatu na produkci kávy
Kolumbijští farmáři téměř výhradně pěstují kávová zrna Arabica, která jsou zvláště náchylná ke změnám klimatu. Rostoucí teploty a nepředvídatelné srážky způsobují, že kávová zrna jsou stále citlivější na kávovou rzi a hmyz zavíječe kávových. Zároveň se zvýšila kontaminace půdy a vody kvůli nadměrnému používání pesticidů.
Rostoucí regiony
Vysoká kvalita kolumbijských kávových zrn pochází z téměř dokonalého klimatu pro růst. Díky shromažďování živin ze sopečné půdy, vysoké nadmořské výšce, stálým srážkám a teplotě, která nikdy neklesne pod bod mrazu, mají fazole šanci prosperovat. Četné banánovníky poskytují stín a zároveň umožňují dokonalé množství slunečního světla.
Existují tři hlavní pěstitelské oblasti: severní, jižní a střední.
Sever se může pochlubit teplejším klimatem s nižšími nadmořskými výškami v oblastech jako Sierra Nevada de Santa Marta, pohoří Perija a Santander.
Další severní odrůda pochází z departementu Santander v zemi s názvem El Gato. Tato odrůda je ručně sbíraná, omytá a mletá a může se pochlubit lehce krémovým pocitem v ústech s tóny sladkého pomeranče, jemnými ořechovými mandlemi a sladkým vanilkovým závěrem.
Jih je blíže rovníku s vyššími nadmořskými výškami v oblastech jako Narino, Cauca, Huila a jižně od Tolimy. Odrůda pěstovaná v Huile s názvem Supremo, má skvělou rovnováhu a přesto je bohatá, ořechová a sladká.
Centrální region tvoří Caldas, Quindio, Risaralda a Tolima (kolumbijská osa pěstování kávy). Tato oblast byla prohlášena za světové dědictví UNESCO.
Strategie sklizně
Protože většina farem na pěstování kávy je malá, mohou kávovým zrnům věnovat větší pozornost během období sklizně. Každá fazole je ručně sbírána ze stromu, nezralá fazole se nechává na později.
Chuťový profil
Většina fazolí pěstovaných v Kolumbii je Arabica, což znamená, že mají vynikající chuťový profil. Zrna Arabica se vyznačují sladkostí, lehkostí a silnou kyselostí. Mokré zpracování, kterému fazole procházejí, plně vyzdvihuje ty nejlepší atributy kolumbijských fazolí, díky čemuž je chuť mnohem čistší, jasnější a ovocnější.
Zatímco přesné příchutě se mění podle toho, kde zrna rostou, obecně se kolumbijská kávová zrna mohou pochlubit chuťovými tóny čokolády, ořechů, bylinek, ovoce a citrusové kyselosti. Produkují jemný a dobře vyvážený šálek kávy se středním, hedvábným tělem, tropickými tóny a ovocným, kořenitým aroma.
Pokud jste v Kolumbii, musíte vyzkoušet tradiční kávu Tinto, neboli inkoustovou vodu. Tinto Coffee je k dispozici téměř na každé ulici a je hustší, koncentrovaná káva vyrobená ze zrn v komoditní kvalitě a podávaná v malých šálcích.
Závěr
Kolumbijská káva je jedinečná ve svém chuťovém profilu díky svému dokonalému pěstebnímu klimatu, procesu sklizně a mokrému zpracování. Díky práci FNC byli kolumbijští drobní farmáři schopni produkovat jedny z nejlepších a nejžádanějších kávových zrn, která jsou čistá, jasná a plná chuti.